ب) استقلال مکتب
بعثت و انقلاب اسلامی، نه تنها در محیط خود، بلکه در سطح جهان، مکتبی مستقل به شمار میآیند و از همه مکتبهای حاکم بر جهان و حتی از مکتبهای دینی رایج دنیا، جدا هستند. این دو انقلاب کوشیدهاند طرحی نو و نظمی نوین در سطح جهان پدید آورند و به هیچ وجه دنبالهرو مکتبهای بشری، اعم از فلسفی، اقتصادی یا سیاسی نیستند و در همه این زمینهها، خود مکتبی مستقل شمرده میشوند.
ج) قدرت سوم
بعثت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله در عرصه گیتی، قدرت سومی میان ایران و روم به شمار میرفت. این قدرت کاملاً مستقل و جدای از هرگونه وابستگی به قدرتهای دیگر بود. انقلاب اسلامی ایران نیز میان قدرتهای جهان و عمدتا میان بلوک شرق و غرب، قدرت مستقل یا قدرت سوم شمرده میشود. این قدرت الهی و اسلامی، مانند قدرت صدر اسلام روی پای خود ایستاده است و از هیچ یک از ابرقدرتها کمک نمیگیرد و کاملاً متکی به خود است. رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله هم از دو ابرقدرت عصر خود کمک نگرفت و مانند سیاستمداران و سیاستبازان جهان نبود که با یک قدرت سازش کند و کنار بیاید تا در پناه و یاری آن از آسیب و گزند قدرت دیگر در امان بماند. انقلاب اسلامی ایران همچنین نیست و اینک در سطح جهان، به عنوان قدرتی مستقل و جدا از ابرقدرتها شناخته میشود.
د) تشکیل حکومت الهی
یکی از جنبههای تشابه میان بعثت و انقلاب اسلامی آن است که هر دو حرکت، بر اساس دین، حکومت تأسیس کردند؛ حکومتی بسیار نیرومند با همه اسباب و لوازم و ضوابط آن. آنها با اینکار، دین را از کُنج معابد بیرون آوردند و به صحنه اجتماع کشانیدند.
جهان هرگز انتظار آن را نداشت که دست کم در عصر حاضر، دین بتواند قدرت سیاسی را به دست گیرد. اما شاهد بودیم که اسلام در آغاز ظهور و در عصر انقلاب، در بین بهت و حیرت جهانیان، حکومت «اللّه» را بر پایه قوانین الهی و دستورات قرآنی استوار کرد. شخص رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله و جانشینانش در آن زمان و نیز شخص امام خمینی رحمهالله و جانشین ایشان مقام معظم رهبری، با قدرت تمام، زمام امر دین و سیاست را به دست گرفتند و حتی در جنگ و صلح که عنصری اجتنابناپذیر در عرصه سیاست و حکومت است، با ایفا کردن نقشی بزرگ، سرانجام پیروز و سرفراز از غائله بیرون آمدند.
ه) مشابهت در زمان
بعثت و انقلاب اسلامی ایران، دوران مهجوری را پیمودند و سپس شکوفا و پیروز گردیدند. در صدر اسلام، اختناق مکه، از هر نظر عرصه را بر مسلمانها و بر شخص پیامبر تنگ کرده بود؛ به طوری که مسلمانان در چند گروه ناچار شدند به حبشه و بعد به مدینه هجرت کنند. خود رسولاکرم صلیاللهعلیهوآله نیز از مکه هجرت کرد تا بعدها پیروزمندانه به زادگاه خود بازگردد. انقلاب اسلامی هم دوران خفقان پیش از هجرت امام خمینی رحمهالله و پس از آن را پشت سر گذاشت و سرانجام امام در دوران هجرت پیروز شد و با چنین پیروزی به وطن بازگشت.
پیامبر گرامی اسلام از بعثت تا هجرت سیزده سال دوران خفقان را طی کرد و پس از هجرت، ده سال حیات داشت و از اسلام حمایت میکرد و آنگاه جان به جان آفرین تسلیم نمود. امام خمینی رحمهالله نیز از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۷، حدودا چهارده سال با خفقان و تبعید خود و یارانش مواجه بود و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هم، ده سال انقلاب را هدایت و راهنمایی کرد و آنگاه چشم از جهان فرو بست.
و) مشابهت مکانی
بعثت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله در میان نادانترین و بیسوادترین مردم و فاسدترین اجتماعات آن روزگار اتفاق افتاد. به همین دلیل، تا چند سال پس از بعثت، ایران و روم ـ دو ابرقدرت منطقه ـ به آن اهمیت نمیدادند و حتی کسی احتمال نمیداد این دعوت الهی در جای خود پا گیرد؛ چه رسد به اینکه به خارج از جزیره العرب سرایت کند و در زمین گسترش یابد و سرانجام هر دو ابرقدرت را از میان بردارد.
ایران قبل از انقلاب هم، از نظر وضع مذهبی و سیاسی خاص خود، بسیار دور از انتظار بود که بتواند چنین حکومت اسلامی را به جهان عرضه کند. از نظر سیاسی هم سالهای سال حاکمان ایران از عنوان خلافت و حکومت شرعی فاصله گرفته بودند و علما و مردم، آن حکومتها را اسلامی نمیدانستند، ولی همان نظامها به مردم القا کرده بودند که تا پیش از ظهور صاحبالزمان(عج)، برای اداره کشور چارهای جز همین حکومتهای سلطنتی و غیردینی نیست. اضافه بر همه اینها، استعمار غرب به ویژه آمریکا، کاملاً بر سیاست ایران سلطه داشت و ایران را برای خود سرزمین امن و ثبات میدانست. در چنین شرایطی، بسیار خلاف انتظار بود که چنین انقلابی ظهور کند و چنین نظامی استقرار یابد.
ز) درگیری با منافقان
بعثت و انقلاب اسلامی در ایران، از همان آغازِ دوران شکوفایی، دچار نفاق و منافقان گردیدند. نقش منافقان در صدر اسلام و بهویژه پس از هجرت، در سراسر سورههای مدنی قرآن بازگو شده است. هر قدر اسلام پیش میرفت و عمر پیامبر به سر میرسید، نقش آنان بیشتر میشد و مبارزه قرآن با آنها گسترش مییافت تا جایی که یک سوره کامل درباره ایشان نازل گردید. در زمان نزول سورههای مائده و توبه نیز که از آخرین سورههای مدنی هستند، نبرد اسلام با نفاق به اوج رسید. از طرفی، شاهد بودیم که انقلاب اسلامی ایران پس از پیروزی، عینا به چنین دشمن خودی مبتلا گردید که از بیگانه بدتر و ضربهاش کاریتر است.
نظرات شما عزیزان: